La Williams è il terzo team di maggior successo nella storia della F1. Fondata da Sir Frank Williams nel 1966, ha debuttato in F1 nel 1969 con al volante Piers Courage. Da allora ha vinto 16 nove Costruttori e sette Piloti. Oggi la notizia del divorzio dal title sponsor e dal major sponsor, i bilanci in negativo del 2019 e la dichiarazione che stanno considerando di vendere una quota del team nel tentativo di seguire una nuova direzione strategica per garantire di poter essere in una buona posizione e sfruttare i vantaggi della nuova era della F1 che inizierà nel 2021.
Come si legge nel comunicato inviato oggi, “As part of this new strategic direction, the WGPH [Williams Grand Prix Holdings] board is undertaking a review of all the various strategic options available to the Company. Options being considered include, but are not limited to, raising new capital for the business, a divestment of a minority stake in WGPH, or a divestment of a majority stake in WGPH including a potential sale of the whole Company.
“Whilst no decisions have been made regarding the optimal outcome yet, to facilitate discussions with interested parties, the Company announces the commencement of a ‘formal sale process’. The Company is not in receipt of any approaches at the time of this announcement and confirms that it is in preliminary discussions with a small number of parties regarding a potential investment in the Company.
“There can be no certainty that an offer will be made, nor as to the terms on which any offer will be made. The WGPH board reserves the right to alter or terminate the process at any time and if it does so it will make an announcement as appropriate. The WGPH board also reserves the right to reject any approach or terminate discussions with any interested party at any time.
“While the Company has faced a number of challenges, Williams currently remains funded and ready to resume racing when the calendar allows in 2020. The WGPH board believes that the strategic review and formal sale process is the right and prudent thing to do in order to take time to consider a full range of options and put the Formula 1 team in the best possible position for the future.”
La notizia arriva nel giorno in cui il team annuncia anche i risultati finanziari 2019, che riportano una perdita di 13 milioni di sterline, rispetto a un profitto di 16 milioni di sterline dell’anno precedente. Il revenue del Gruppo è passato a £160.2m nel 2019, dai £176.5m nel 2018. Per quanto riguarda la F1, i guadagni sono scesi a £95.4m rispetto ai £130.7m del 2018, con perdite di profitto di £10.1m rispetto ai £16m del 2018. E, a rendere ancora più drammatica questa giornata per un team storico come la Williams e per tutti gli appassionati di F1, l’annuncio della chiusura con effetto immediato della partnership con il title sponsor Rokit e il major sponsor Rok Drinks. Eh sì, proprio una pessima giornata, ma la speranza è che una soluzione si trovi.
Barbara Premoli